In English | På svenska |
Valtatie 2 sahko

VT2

HUITTINEN
VISIO


Valtatie 2 Huittisten liittymävisio





Kartta tunninympyrä
  • Elinvoimainen Huittinen on alueensa asiointikeskus. Asukkaita ja työssäkäyviä yhteensä noin 14 000.
  • Puolen tunnin säteellä asuu 65 000 asukasta.
  • Nyt vilkkaalla, valtateiden risteyksessä sijaitsevalle, Sahkon kaupallisten palvelujen alueelle on yhteys ainoastaan pohjoisesta valtatien 12 valoristeyksestä Sahkonkatua pitkin.
  • Suora yhteys etelän suunnasta suoraan valtatieltä 2 olisi todella merkittävä parannus alueen liikennejärjestelyihin ja sitä kautta saavutettavuuteen ja elinvoimaan.
  • Liike- ja teollisuusalueilta tulee olla sujuvat yhteydet valtatielle







Valtatie 2 edistys idea




  • Sahkon alueen raskaan liikenteen kuljetukset hoidetaan tällä hetkellä valtatien 12 valoristeyksen ja Sahkon kadun kautta koska Loimijoentien alikulku on alimittainen, korkeus  3,7 m. 
  • Loimijoentien alikulku yhdistää Sahkon ja Mommolan kaupalliset alueet.
  • Potentiaalinen raskaan liikenteen solmukohta
  • Raskaanliikenteen palvelualueiden kohdalla myös sivusuunnilta valtatielle liittymiselle tulisi olla toimivat järjestelyt.
  • Huittisten kaupunki on teettänyt edellä mainittuja  tavoitteita edistävän tiesuunnitelman  ”valtatien 2 parantaminen välillä Mommolan eritasoliittymä – Loimijoen silta”.
  • Tiesuunnitelmassa on huomioitu valtatien liittymäjärjestelyjen kehittäminen ja myös turvallisuuden parantaminen suunnittelemalla valtatielle 2 puuttuvat liittymis- ja erkanemiskaistat.

Lataa visiokuva täältä PDF-tiedostona: Valtatie 2 Huittinen liittymävisio (pdf) (736.1 KB)

Katso 10/2023 päivitetty hankekortti täältä.


Huittinen tekee 2-tien kehittämisen osalta edunvalvontaa yhteistyössä maakuntaliittojen ja alueen kuntien kanssa. 

Satakuntaliitto teetti yhteistyössä muutaman muun maakuntaliiton kanssa reportaasin valtatiestä 2. Tien merkitys Satakunnalle ja koko Suomelle on huomattavan tärkeä. 

Helsinki-Forssa-Pori neuvottelukunnan (HFP) vt2-kannanoton tiedote 31.8.2022

 

Hallituksen budjettiriihi alkaa tänään 31.8. Helsinki-Forssa-Pori-neuvottelukunta (HFP) muistuttaa valtatie 2 oleellisesta merkityksestä sen vaikutusalueen elinkeinoelämän kehittämisessä sekä erityisesti tuonti- ja vientikuljetusten hoitamisessa muun muassa Helsingin, Porin ja Rauman satamiin. Valtatie 2 yhdistää keskeiset työssäkäyntialueet ja ontärkeä sen varrellasijaitsevien kaupunkiseutujen sisäisessä liikkumisessa.

Valtatie 2 on jäänyt liikenneinfran kehittämisessä väliinputoajaksi. Perusteet asian korjaamiseksi ovat entistä painavammat. 


Toteuttamisvalmiina on useita hankkeita, jotka on saatava käyntiin. Näitä ovat muun muassa:

 

·    Vt 2 parantaminen Humppilan kohdalla (8,3 m€),

·    Vt 2 Ruskila-Haistila ohituskaistojen parantaminen (6 m€),

·    Vt 2 parantaminen Huittisten kohdalla (11,3 m€) ja

·    Vt 2 Nakkilan eritasoliittymän parantaminen (1,3 m€).

 

Valtatie 2 toimii pääyhteytenä pääkaupunkiseudulta Satakuntaan, Lounais-Hämeeseen sekä osiin Pirkanmaata ja Pohjanmaata. Vt2:sen merkityksellisyyttä lisää se, että se on ainoa suora yhteys Porista Helsinkiin, koska väliltä puuttuu suora raideyhteys. Tie on myös tärkeä joukkoliikenteelle, sillä se toimii Forssan seudun pääliikenneyhteytenä pääkaupunkiseudulle.

 

Marinin hallituksella on vielä budjettiriihi aikaa tehdä päätöksiä, jotka parantavat valtatie 2:n asemaa, painottaa HFP-neuvottelukunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Sanni Grahn-Laasonen.

 

Toimivat liikenneyhteydet kytkevät Suomen elinkeinoelämän globaaleille markkinoille

 

Tien parantamista on tehty pieninä kohteina, mutta yhteysvälin kokonaisuus ei infran, turvallisuuden, ennustettavuuden ja saavutettavuuden osalta vastaa tarpeita. Yhteysvälillä on palvelutaso-, turvallisuus- ja standardipuutteita.

 

Vt2 on osa Euroopan laajuista kattavaa TEN-T-liikenneverkkoa. HFP-neuvottelukunta korostaa Länsi-Suomen vientivetoista ja verkostoitunutta elinkeinoelämää, jonka kannalta on tärkeää, että yhteydet toimivat saumattomasti eri liikennemuotojen välillä, niin Suomen sisäisessä liikenteessä kuin rajat ylittävien kansainvälisten liikenneverkkojen osalta.

 

Venäjän Ukrainaan kohdistaman laittoman hyökkäyssodan seurauksena Euroopan komissio ehdottaa TEN-T-verkkoyhteyksien katkaisemista Venäjälle ja Valko-Venäjälle. Jatkossa Suomen liikennepolitiikan strategisessa suunnittelussa tulee hyödyntää paremmin läntisen Suomen satama-, raide-, maantie- ja lentoyhteyksien tarjoamat mahdollisuudet ja näiden entistä parempi kytkeminen koko Euroopan kattavaan liikenneverkkoon. Muuttuneessa tilanteessa myös huoltovarmuusnäkökulma on entistäkin tärkeämpää huomioida.

 

Valtatie 2 on keskeinen väylä energian, ruoan ja sotilaallisen liikkuvuuden näkökulmasta, jonka saavutettavuuden parantamiseen tulee ryhtyä viipymättä liikenteellisiä pullonkauloja poistamalla.

 

Lisätiedot:

Sanni Grahn-Laasonen, HFP-neuvottelukunnan puheenjohtaja, puh 050 462 6614