Kansalaisneuvonta – keskitettyä neuvontaa julkisten palvelujen käyttäjille
Kansalaisneuvonta on julkisten palvelujen käyttäjille suunnattu neuvontapalvelu, joka tukee muiden viranomaisten omia neuvontapalveluita.
Kansalaisneuvonnan tehtävä on:
- auttaa kansalaista löytämään oikea viranomainen tai viranomaisen sähköinen palvelu asiansa hoitamiseen
- tarjota tukea sähköisen asioinnin tukipalveluihin
- vastata yleisluontoisiin julkisia palveluita koskeviin kysymyksiin
Palvelukanavat, aukioloajat ja palvelukielet
Kansalaisneuvonnan palvelukanavia ovat:
- verkkosivusto Kansalaisneuvonta
- sähköiset yhteydenottolomakkeet: Kansalaisneuvonnan verkkosivuilla löytyy oma yhteydenottolomake, jossa jatkossa myös Suomi.fi, Asiointitilin ja Kansalaisen tunnistus- ja maksamispalvelu
Vetuman yhteydenotot ohjautuvat Kansalaisneuvontaan.
- puhelin (0295 000)
- sähköposti (palveluneuvoja(at)kansalaisneuvonta.fi)
- tekstiviestikanava suomalaisissa matkapuhelinliittymissä erityisryhmille, kuten puhe- ja kuulovammaisille – numero 13145, kysymysviestin alkuun Kn (toimii vain suomalaisissa matkapuhelinliittymissä)
Puhelinneuvonta palvelee maanantaista perjantaihin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15 numerossa 0295 000.
Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä. Asiakkaita palvellaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Puhelu tai tekstiviesti maksaa vain operaattorin paikallisverkko-, matkapuhelin- tai tekstiviestimaksun.
Itse palvelu on maksuton.
Kansalaisneuvonta.fi/tietoa viranomaisille
Omat verkkopalvelut ajan tasalle
Kansalaisneuvonta on tukipalvelu, joka neuvoo ja ohjaa. Sen kautta ei voi kuitenkaan hoitaa varsinaista asiointia, joka tapahtuu vastaisuudessakin organisaatioiden omien palvelukanavien kautta. Viranomaisten on siis edelleen kehitettävä omia palvelukanaviaan ja viestittävä niistä kansalaisille.
Verkkosivustot ovat yksi Kansalaisneuvonnan palveluneuvojien tärkeimmistä tiedonlähteistä. Siksi viranomaisten on pidettävä erityistä huolta omien verkkopalveluidensa sisällön löydettävyydestä ja ajantasaisuudesta sekä tietojen oikeellisuudesta myös Suomi.fi:ssä.
Kansalaisneuvonnan hyödyt meille viranomaisille
• Helpottaa kansalaisten asiointia julkisissa palveluissa
• Vähentää hätänumeroon soitettavien kiireettömien puheluiden määrää
• Tukee ja täydentää julkisen hallinnon muiden neuvontapalveluiden toimintaa
• Ohjaa sähköisiin palveluihin