In English | På svenska |

Uutisia meiltä

22.11.2021 17.00

Kaupunginhallituksen kokouksen 22.11.2021 päätökset

4   UNTONMÄEN TEOLLISUUSALUEEN ASEMAKAAVAN MUUTOS

Kaupunginhallitus hyväksyi

  1. 10.11.2021 päivätyn kaavoittajan vastineen
  2. 22.11.2021 päivätyn Untonmäen teollisuusalueen asemakaavan muutoksen
  3. 6.9.2021 päivätyn korttelin 1056 tonttijaon.



5   KIVIRANNNATIE 16 ASEMAKAAVAN MUUTOS, KIVIRANTA 4. KAUPUNGINOSA

Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 22.11.2021 päivätyt asemakaavan muutoksen ehdotuksen ja tonttijaon sekä asettaa ne valmisteluaineistoineen nähtäville MRA 27 § mukaisessa tarkoituksessa 14 päiväksi.


6  LAUSUNTO YMPÄRISTÖMINISTERIÖLLE LUONNOKSESTA HALLITUKSEN ESITYKSEKSI KAAVOITUS- JA RAKENTAMISLAIKSI 

Huittisten kaupunginhallitus totesi lausuntonaan:

                                          

Maankäyttö- ja rakennuslaki on nykymuodossaankin varsin hyvin toimiva kokonaisuus. Prosessien keventäminen on tarpeen, mutta lakiluonnos vaikuttaa tarpeettoman laajalta ja monitahoiselta.

                                          

Lakiluonnoksen kokonaisvaikutukset suhteessa kuntien voimavaroihin aiheuttavat merkittävää sekä taloudellisten että henkilöstöresurssien kasvavaa tarvetta, esim. tietojärjestelmien uusimista, prosessien ja päätöksenteon sopeuttamista tietomallimuotoisuuteen, kaavoituksen uudet selvitysvelvoitteet jne. Tietomallien ja -järjestelmien osalta pitää edetä irrallaan tästä lakiuudistuksesta.

                                          

Lakimuutoksen myötä kunnille ei pidä tulla velvoitteita tai tarpeita lisäresursoinnille, raskaammille menettelyille eikä lisätä taloudellista taakkaa.

                                          

Maapolitiikka

                                          

Maapolitiikan sääntely toimii nykyisellään hyvin. Esitys maapoliittisen ohjelman laatimisesta vuositasolla lisää tarpeettomasti raportointia ja byrokratiaa. Valtuustokausi palvelee parhaiten käytännön tarvetta.

                                          

Lakiluonnos yhdessä lunastuslain lausunnolla olevan lakiluonnoksen kanssa rapauttaa kuntien mahdollisuuksia harjoittaa asianmukaista maapolitiikkaa. Katualueiden ilmaisluovutusvelvollisuus nykyisen lain mukaisena tulee säilyttää. Tällä varmistetaan tarkoituksenmukainen ja maanomistuksesta riippumaton katu- ja liikenneverkoston suunnittelu. Katualueiden ilmaisluovutuksella on kompensoitu kaavoituksen synnyttämän maan arvon nousua ja se on lisäksi oikeudenmukainen tapa siirtää taloudellisia resursseja katujen rakentamiskustannuksiin. Lakiuudistusten (lunastuslakiuudistus) yhteisvaikutukset tulee tarkastella huolellisesti ja varmistaa, että kunnat jatkossakin pystyvät hankkimaan tarvitsemansa katualueet markkinahinnalla. Näin toimien katualueiden arvostus ei karkaa suhteettoman korkealla vuosien mittaan.

                                          

Katualueen ilmaisluovutuksen käyttöä koskeva siirtymäsäännös on ajallisesti liian lyhyt ja tarkoittaa käytännössä, että suuri osa nykyisissä kaavoissa osoitetuista katualueista tulee kuntien hankittavaksi lunastuslain mukaisesti. Nyt lausunnoilla olevan lunastuslain muutosesityksen mukaan markkinahintaa korotetaan lunastustilanteessa 15 %:lla, joka kertaantuu käytännössä maanhinnassa jatkuvasti suhdanteista riippumatta.

                                          

Alueiden käyttö


Alueidenkäytön suunnittelun kolmiportaisuus on käytännön suunnittelutyössä todettu hyväksi, joten sen säilyminen lakiesityksessä on kannatettavaa. Kunnan keskeinen rooli ja monopoliasema yleis- ja asemakaavoituksessa on kuntalaisten yhdenvertaisuuden ja elinympäristön ennakoitavuuden kannalta ehdottoman tärkeä ja säilytettävä asiaintila.

 

Kunnan kaavamonopoli on perusteltua edelleen, jotta alueiden suunnittelu ja rakentaminen voidaan toteuttaa ja ajoittaa tarkoituksenmukaisesti. Lakiesitykseen otettu kunnan jäsenen oikeus tehdä aloite asemakaavan laatimiseksi on turha, koska esityksiä kaavoituksesta voi tehdä muutenkin. (49 §) Vaatimus aloitteen käsittelystä neljässä kuukaudessa on liian lyhyt aika. Aloitteiden käsittely aiheuttaa lisätyötä, joka hidastaa suunnittelun alla olevia hankkeita ja vaikeuttaa kaavoille ja alueiden rakentamiselle asetettujen aikataulujen toteutumista.

 

Erityisharkinta-alue

 

Nykyisen lain mukainen suunnittelutarvealue on korvattu lakiesityksessä erityisharkinta-alueella (52 §). Nykyinen nimitys, suunnittelutarvealue, on vakiintunut ja esittää lainkohdan sisällön uutta esitystä paremmin. Em. lainkohdan mukaan ”rakentamisluvan myöntäminen erityisharkinta-alueelle edellyttää sijoittamislupaa, jonka edellytyksistä säädetään lain 212 §:ssä.” Edelleen pykälässä 212 viitataan edelliseen pykälään 211, jossa asemakaava-alueen ulkopuolisen rakennuspaikan minimikoon esitetään olevan vain 1000 m2 (nyt 2000 m2). Erityisharkinta-alueet ovat tyypillisesti asemakaava-alueiden reunavyöhykkeitä, joilla liian pieni rakennuspaikan kokovaatimus vaikeuttaa asemakaavoitusta olennaisesti. Tämän muutoksen vaikutuksia ja tarvetta on syytä vielä harkita.

 

Rakentaminen


Lakiluonnoksessa esitetty uudistus rakennusvalvontojen jakamisesta kahteen tasoon luokituksella tavanomainen/vaativa hidastaa ja monimutkaistaa hakemusten käsittelyä sekä aiheuttaa lisäkustannuksia. Lakiuudistuksessa tulisi ensisijaisesti pyrkiä löytämään rakentamisen kustannuksia alentavia tekijöitä.

 

Johtopäätös

 

Koska lakiehdotus ei täytä sille asetettuja tavoitteita, aiheuttaa kunnille lisää velvoitteita ja lisäresurssien tarpeita ja näin ollen hankaloittaa kaavoitusprosessia, kaupunginhallitus esittää, että lakiehdotusta ei hyväksytä vaan se palautetaan uuteen valmisteluun.



7   LAUSUNTO EMOMYLLY OY:N YMPÄRISTÖLUPAHAKEMUKSESTA ETELÄ-SUOMEN ALUEHALLINTOVIRASTOLLE (ESAVI/35092/2021)


Kaupunginhallitus totesi lausuntonaan Emomylly Oy:n ympäristölupahakemuksesta, että hakemuksen mukainen ympäristölupa sikalan toiminnan muuttamiseen voidaan myöntää. Hakemusta tulee kuitenkin täydentää kohteen tulvariskien hallintasuunnitelmalla.

 

Lupamääräyksissä tulee huomioida uuden välikasvatussikalan sijoittuminen merkittävälle tulvariskialueelle. Rakentaminen ei saa lisätä vesien kuormitusta. Ravinteiden, kiintoaineiden ja haitallisten aineiden huuhtoutuminen Loimijokeen tulee estää.

 

Uuden välikasvatussikalan sijoittuminen nykyisten tuotantorakennusten yhteyteen on edullista lämmityksen, jätehuollon ja kaikkien tuotantoon liittyvien kuljetusten kannalta.



8   SELVITYKSEN KÄYNNISTÄMINEN SATAKUNNAN SAIRAANHOITOPIIRIN PERUSPÄÄOMASTA


Kaupunginhallitus päätti esittää sairaanhoitopiirin yhtymähallitukselle, että sairaanhoitopiirin tulee välittömästi käynnistää peruspääoman osalta esittelytekstissä kuvattu selvitys.



9   HUITTISTEN KAUPUNGIN SITOUTUMINEN STM:N HANKEHAKUUN


Perusturvalautakunta esitti kaupunginhallitukselle Huittisten kaupungin sitoutumista Sata-soten STM:n hankehakuun.



10   PERUSTURVAVALIOKUNNAN EDUSTAJA VANHUSNEUVOSTOON KAUDELLE 2021 – 2022


Kaupunginhallitus hyväksyi perusturvavaliokunnan ehdotuksen. 



11   VUODEN 2022 ALUEVAALIEN VAALILAUTAKUNTIEN JA VAALITOIMIKUNTIEN ASETTAMINEN


Kaupunginhallitus suoritti vuoden 2022 aluevaalien vaalilautakuntien ja vaalitoimikuntien valinnat.



12   KAUPUNGINVALTUUSTON (4.10.2021) PÖYTÄKIRJAN TÄYTÄNTÖÖNPANO


Kaupunginhallitus päätti todeta 4.10.2021 pidetyn kokouksen tekemät päätökset täytäntöönpanokelpoisiksi ja päättää täytäntöönpanon yksityiskohdista seuraavaa:

 

42 §             

ESITYS UUSI KOULU -HANKKEEN MUUTTUNEIDEN KUSTANNUSTEN SISÄLLYTTÄMISESTÄ TALOUSSUUNNITELMAAN

 

Päätöksen täytäntöönpanosta vastaa talousjohtaja.                

 

43 §

MUUTOS KAUPUNGINHALLITUKSEN TALOUSARVION 2021 ULKOISIIN KULUIHIN

 

Päätöksen täytäntöönpanosta vastaa talousjohtaja.                

 

44 §

MUUTOS KAUPUNGINHALLITUKSEN TALOUSARVION 2021 IRTAIMEN OMAISUUDEN INVESTOINTEIHIN

 

Päätöksen täytäntöönpanosta vastaa talousjohtaja.                

 

45 §

TIEDOKSISAATTOASIAT

                     

46 §

VALTUUSTOALOITE KOULUTSEMPPARIN TOIMEN JATKAMISESTA VUODEN 2022 ALUSTA



13   TIEDOKSISAATTOASIAT


Kaupunginhallitus päätti merkitä seuraavat asiakirjat tiedoksi ja ettei se käytä KuntaL:n 92 §:n ja Huittisten kaupungin hallintosäännön 27 §:n mukaista otto-oikeutta, paitsi teknisen valiokunnan 9.11.2021 kokouksen 37 §:n osalta.


  1. Pöytäkirja teknisen valiokunnan kokouksesta 9.11.2021.
  2. Pöytäkirja nuoriso- ja liikuntavaliokunnan kokouksesta 11.11.2021.
  3. Pöytäkirja Satasote johtoryhmän kokouksesta 28.10.2021.
  4. Pöytäkirja sivistysvaliokunnan kokouksesta 9.11.2021.
  5. Pöytäkirja Etelä-Satakunnan ympäristölautakunnan kokouksesta 16.11.2021.
  6. Kaupanvahvistajien kiinteistönluovutusilmoitukset.
  7. Viranhaltijoiden päätöspöytäkirjat

    • kaupunginjohtaja                    §:t 88 - 95
    • hallintojohtaja                         §:t 94
    • sivistysjohtaja                         §:t 55 - 56
    • tekninen johtaja                      §:t 41
    • perusturvajohtaja                    §:t 30 - 31
    • elinvoimajohtaja                      §:t 16
    • tietohallintopäällikkö                §:t 5

 

Keskustelun kuluessa Aila Hänninen esitti Aulikki Kuisman kannattamana, että kaupunginhallitus päättää käyttää otto-oikeutta teknisen valiokunnan 9.11.2021 kokouksen 37 §:n osalta. Tämän jälkeen puheenjohtaja päätti käyttää hallintosäännön 27 §:n mukaista otto-oikeuttaan teknisen valiokunnan 9.11.2021 kokouksen 37 §:n osalta.


Palaa otsikoihin