In English | På svenska |

Uutisia meiltä

21.8.2023 17.00

Kaupunginhallituksen kokouksen 21.8.2023 päätökset

4   Kuninkaistenkadun asuinalueen asemakaava

Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 21.8.2023 päivätyt asemakaavaehdotuksen, korttelin 1353 tonttien 1-5 ja korttelin 1354 tonttien 1 - 7 tonttijaot ja osallistumis- ja arviointisuunnitelman sekä asettaa ne valmisteluaineistoineen nähtäville MRA 27 §:n mukaisessa tarkoituksessa 30 päiväksi.


5   Jääkärimuistomerkin sijoituspaikka

Kaupunginhallitus päätti hyväksyä muistomerkin sijoittamisen hakemuksen mukaiseen paikkaan Kirkkopuistossa.

Ehdot:

  1. Muistomerkki luovutetaan lahjakirjalla kaupungille. Toimikunta vastaa muistomerkin valmistuksesta ja toimittamisesta. Muistomerkkitoimikunnan puolesta hankkeen toteutuksesta lupaehtojen mukaisesti vastaavan henkilön yhteystiedot on ilmoitettava kaupungille ennen töiden aloittamista.
  2. Muistomerkkitoimikunta vastaa perustusten, asennustyön ja valaistuksen toteutuksesta. Toimikunta vastaa myös puistoympäristön ennallistamisesta ja viimeistelystä muistomerkin rakentamisen yhteydessä. Kaupungin edustajan tulee hyväksyä ympäristön viimeistely.
  3. Hankkeelle tulee hakea tarvittavat luvat.
  4. Muistomerkin sijoituspaikka merkitään kaupungin toimesta maastoon.


6   Seniorikoti Aurahovin välivuokraussopimuksen siirto Satakunnan hyvinvointialueelle / Oikaisuvaatimus / Turun hallinto-oikeuden lausuntopyyntö Satakunnan hyvinvointialueen valituksesta

Kaupunginhallitus päätti antaa seuraavan lausunnon Turun hallinto-oikeudelle:

Kaupunginhallitus vaatii, että valitus hylätään alla esitetyin perusteluin.

Satakunnan hyvinvointialueen mahdollinen oikeus valittaa päätöksestä kunnallisvalituksella:

Kuntalain 137.1 §:ssä säädetään, että "oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen." Hallintolain (434/2003) 11 §:n mukaan hallintoasiassa asianosainen on se, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee. Hyvinvointialue on kaupunginhallituksen tulkinnan mukaan siten 17.4.2023 § 62 -päätöksen asianosainen, jolloin heillä on ollut oikeus valittaa päätöksestä.

Miksi Huittisten kaupunki ei ole hakenut muutosta Satakunnan hyvinvointialueen aluevaltuuston päätökseen 19.12.2022 § 135:

Satakunnan hyvinvointialueen aluevaltuusto on 19.12.2022 § 135 todennut Seniorikoti Aurahovi Oy:n välivuokraussopimuksen kohdalla, että asia vaatii lisäselvitystä. Aluevaltuusto on myös valtuuttanut toimialajohtajat mm. teknisen johtajan sopimaan kunnan kanssa vielä ratkaisemattomien sopimusten osalta. Huittisten kaupunki ei nähnyt tarvetta hakea muutosta, koska hyvinvointialue ei ollut tehnyt päätöstä, jossa se olisi ilmoittanut, että se ei ota Aurahovin välivuokrausjärjestelyyn liittyviä sopimuksia vastaan.

Kaupunginhallituksen näkemyksen mukaan ko. sopimus on voimaanpanolain 25 §:n mukaan kuulunut hyvinvointialueelle, joten hyvinvointialue ei voi käyttää harkintavaltaa sen suhteen, siirretäänkö sopimus vai ei, koska sopimus lain mukaan on siirrettävä.

Huittisten kaupunginhallituksen toimivaltaisuus tekemään päätöksensä 17.4.2023 § 62

Kaupunginhallitus on päätöksellään 20.3.2023 § 37 siirtänyt Satakunnan hyvinvointialueelle

  • Huittisten kaupungin ja Kiinteistö Oy Huittisten Aunelan välisen vuokrasopimuksen.
  • Huittisten kaupungin ja Ryhmäkoti Aunela Oy:n palveluntuottajan välisen sopimuksen kustannusten jakautumisesta ja palvelutuotantovastuusta ja -laadusta.

Em. päätöksestä ei ole tehty oikaisuvaatimusta ja päätös on lainvoimainen sekä siirto on tapahtunut. Nyt valituksenalainen siirtopäätös ei poikkea Aunelan tapauksesta. Vastoin Satakunnan hyvinvointialueen väitettä, sopimusasiakirjojen siirtäminen on ollut mahdollista vielä vuonna 2023. Kaupungilla on näin ollen ollut luottamus yhdenvertaiseen ja tasapuoliseen kohteluun.
Kaupunginhallitus on kunnan sisällä ollut toimivaltainen päättämään kyseisessä valituksen alaisessa asiassa.

Selostus asiassa:

Kaupunginhallitus on 17.4.2023 § 62 Seniorikoti Aurahovin välivuokraussopimuksen siirrosta Satakunnan hyvinvointialueelle todennut:

Sote-uudistus on tullut voimaan vuoden 2023 alusta lukien, jolloin myös asumispalvelujen järjestämisvastuu siirtyi hyvinvointialueelle. Uudistuksen myötä kunnilta ja kuntayhtymiltä siirtyvät hyvinvointialueille muun ohella sote- ja pelastustoimen palveluiden järjestämiseen liittyvät sopimukset.

Seniorikoti Aurahovissa on vuokrattavana 32 yksiötä ja kaksiota, kooltaan 32 - 40 m². Seniorikodin alakerrassa on yhteiset tilat, joissa asukkaat voivat ruokailla ja osallistua erilaisiin aktiviteetteihin.
Kohteessa on käytössä ns. välivuokrausjärjestely asumisyksikön asukkailta perittävien vuokrien kohtuullistamiseksi. Asumispalveluyksikkö on saanut ARA:n erityisryhmien investointiavustuksen ja korkotukilainan.

Huittisten kaupungin tekninen lautakunta on 15.9.2020 § 96 hyväksynyt Huittisten kaupungin ja Artun Palveluasunnot Oy:n välisen vuokrasopimuksen. Sopimuksen mukaan huoneistoja saa käyttää vain vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain (korkotukilaki) mukaiseen vuokraustoimintaan. Tekninen lautakunta on hyväksynyt myös Huittisten kaupungin ja Aurahovi Oy:n välisen sopimuksen kustannusten jakautumisesta ja palvelutuotantovastuusta. Sopimuksen tarkoituksena on ollut sopia kiinteistön vuokralaisen (Huittisten kaupunki) ja Aurahovi Oy:n välisistä kustannusvastuista ja kohtuullistaa asukkaiden asumiskuluja Artun Palveluasunnot Oy:n kanssa tehdyn vuokrasopimuksen voimassaoloaikana.

Voimaanpanolain 25 §:n mukaan hyvinvointialueelle siirtyvät sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämiseen liittyvät sopimukset 1 päivästä tammikuuta 2023, jolleivät hyvinvointialue ja kunta toisin sovi. Huittisten kaupunki on käynyt neuvotteluja kyseessä olevan välivuokraustoiminnan siirtymisestä Satakunnan hyvinvointialueen vastuulle, mutta yhteistä näkemystä ei ole muodostunut.

Lisäksi Voimaanpanolain esitöissä (HE 241/2020 vp, s. 899) on todettu seuraavasti asumispalvelujen sopimusten siirrosta: "Hyvinvointialueelle siirtyisivät myös esimerkiksi sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaisiin asumispalveluihin (tuettu asuminen, palveluasuminen, tehostettu palveluasuminen) liittyvät vuokrasopimukset, joissa kunta on ensin vuokrannut tietyt asunnot kyseisen kiinteistön omistajalta ja sen jälkeen vuokrannut ne edelleen varsinaisille asukkaille. Vastaavia asumiseen liittyviä säännöksiä on myös muissa laeissa, kuten lastensuojelulaissa, kehitysvammalaissa ja vammaispalvelulaissa. Näissä tapauksissa hyvinvointialueelle siirtyisi sekä kunnan ja kiinteistön omistajan välinen sopimus, että kunnan ja asukkaan välillä solmittu huoneenvuokrasopimus. Kyseisissä asumispalvelujärjestelyissä kunta on tavanomaisesti vuokrannut kiinteistönomistajalta myös kiinteistössä olevia oleskelu-, ruokailu- ja muita yhteisiä tiloja asukkaiden käyttöön. Myös nämä niin sanottuja yhteisiä tiloja koskevat vuokrasopimukset siirtyisivät hyvinvointialueelle."

Vastauksia valituksessa esitettyihin vaatimuksiin

1) "Huittisten kaupunginhallitus on tehnyt 17.4.2023 "uudestaan" 2023 sellaisen päätöksen,..."

Jää epäselväksi, mitä tarkoittaa vaatimuksen perusteluissa esitetty "uudestaan". Ryhmäkoti Aunela Oy:n osalta tehtiin vastaavanlainen siirtopäätös vuonna 2023.

2) "Voimaanpanolain 616/202 28§ edellyttää, että..."

Hyvinvointialue ei ole tehnyt päätöstä, jossa se olisi ilmoittanut, että se ei ota Aurahovin välivuokrausjärjestelyyn liittyviä sopimuksia vastaan. Huittisten kaupunki on siirtänyt nämä sosiaalihuoltolain 21 b §:n yhteisöllisen asumisen järjestämiseen liittyvät sopimukset hyvinvointialueelle, koska myös palvelujen järjestämisvastuu on siirtynyt hyvinvointialueelle.

3) "Huittisten kaupunginhallitus on perusteluissaan viitannut..."

Huittisten kaupungin näkemyksen mukaan järjestämisvastuu kiinteistössä tuotettavasta sosiaalihuoltolain 21 b §:n mukaisesta yhteisöllisestä asumisesta on hyvinvointialueen vastuulla. Tämän takia asukkaiden asumiskustannukset todennäköisesti nousisivat, jos kaupunki jäisi vastuuseen välivuokrausjärjestelystä. Hyvinvointialueella oikeus puolestaan arvonlisäverojen palautuksiin olisi. Korostettava on myös sitä, että kiinteistön vuokraamista koskevassa sopimuksessa on jätetty varauma sille, että asukasvalinta voidaan nykyisestä poiketen tehdä myös sosiaalisista ja terveydellisistä syistä, näin ollen sosiaalihuoltolain 21 b §:n kriteerejä asukkaan valinnasta on mahdollista noudattaa. Perusteita sille, miksi sopimuksia ei kokonaisuudessaan siirrettäisi hyvinvointialueelle, on vaikea löytää. Sen sijaan Huittisten kaupungin jääminen sopimusosapuoleksi välivuokrausjärjestelyssä poistaa sopimuksen alkuperäisen tarkoituksen, jolla arvonlisäveron vähennysoikeudesta saatava hyöty kohdistuu sosiaalipalvelun käyttäjään eli asukkaaseen.


7   Tiedoksisaattoasiat

Kaupunginhallitus päätti merkitä seuraavat asiakirjat tiedoksi ja ettei se käytä KuntaL:n 92 §:n ja Huittisten kaupungin hallintosäännön 27 §:n mukaista otto-oikeutta:

  1. Pöytäkirja vanhusneuvoston kokouksesta 24.5.2023.
  2. Pöytäkirja henkilöstöjaoston kokouksesta 19.6.2023.
  3. Pöytäkirja SASKY koulutuskuntayhtymän yhtymähallituksen kokouksesta 15.6.2023.
  4. Pöytäkirja SASKY koulutuskuntayhtymän yhtymäkokouksesta 15.6.2023.
  5. Kaupanvahvistajien kiinteistönluovutusilmoitukset.
  6. Viranhaltijoiden päätöspöytäkirjat:
    • kaupunginjohtaja §:t 25 - 29
    • hallintojohtaja §:t 26 - 39
    • vs. tekninen johtaja §:t 17 - 23
    • sivistysjohtaja §:t 30 - 35
    • ruokapalvelupäällikkö §:t 2

Palaa otsikoihin