Historiaa ja tarinoita
Huittisten vanhimmat kiinteään asutukseen viittaavat löydöt ovat 400-luvulta, siis noin 1500 vuotta vanhoja.
Historiatietoja ja vaikuttajia
Huittisten nimi esiintyy asiakirjoissa ensimmäisen kerran vuonna 1366, jolloin Suomen laamanni Arvid Kustaanpoika syyskuun 27. päivänä allekirjoitti täällä erään rajankäyntiasiakirjan. Huittinen mainitaan tuolloin jo pitäjänä. Pysyvä asutus paikkakunnalla on kuitenkin paljon vanhempaa. Siitä osoituksena on esimerkiksi se, että Sammussa on jo rautakaudella linnavuorena toiminut Räätikäsvuori, johon väki pakeni vihollisen uhatessa. Huittisten, Köyliön ja Kokemäen yhteisessä rajapisteessä nykyisen valtatie 12:n varrella taas on suuri kivi, jota jo 1400-luvun asiakirjoissa sanotaan ikivanhaksi rajamerkiksi. Pitäjien rajojenkin siis täytyy olla hyvin vanhoja.
Huittisten vanhimmat kiinteään asutukseen viittaavat löydöt ovat 400-luvulta, siis noin 1500 vuotta vanhoja. Metsästysmailla liikkuvia ihmisiä Huittisissa on majaillut paljon kauemminkin, mitä osoittaa mm. Palojoelta löydetty Suomen tunnetuin kivikauden aikainen esine, Huittisten hirvenpääveistos, jonka iäksi on arvioitu yli 7000 vuotta.
Huittisten vanhimpana kylänä pidetään Karhiniemeä, ainoaa Kokemäenjoen pohjoispuolella sijaitsevaa kylää. Karhiniemessä oli myös Huittisten ensimmäinen kirkko jo 1200-luvulla ja sen lähellä Hiidenkalliolla lähde, jossa perimätiedon mukaan ensimmäiset huittislaiset kastettiin kristinuskoon.
Vastapäätä Karhiniemeä, Kokemäenjoen toisella puolella on 36 metriä joenpinnan yläpuolelle nouseva Ripovuori, joka oli muinoin tärkeä kulttipaikka ja jossa oli pronssikautisia rautaröykkiöitä eli hiidenkiukaiden jäännöksiä, jotka kuitenkin tuhoutuivat ennen kuin niistä ehdittiin tehdä argeologisia kaivauksia. Ripovuoreen liittyy tarinoita siellä asuneista jättiläisistä, samoin Pyölönvuoreen, joka on vieläkin korkeampi.
Huittisten murre
HUITTISTEN MURRE
Huittisissa puhuttu murre on Ala-Satakunnan murretta, joka kuuluu lounaisiin siirtymämurteisiin. Tämä tarkoittaa sitä, että huittisten murre on lounaismurteiden ja hämäläismurteiden välimuoto.
Esimerkkejä murre-sanoista
aamupuhre: aika aamulla ennen ulkotöihin lähtöä
aanailla: aavistaa, miettiä tulevia asioita
aimottaa: näkyä hämärästi huoneesa on nim pimmee että klasillävet vaav vähä aimottaa
ehhee: ehyt niistä kahvekkupeista yks meni rikki mutta muut ov vielä ehheinä; ehhee maito täysmaito
ehron tahron: tahallaan
entrata: muuttaa, siirtää
erinomanen: erikoinen, merkillinen mikäs erinomanev värkki toi on; se nyv vasta erinomasta on närkästynyt huudahdus
evervalta: tehrä evervaltaa menetellä mielivaltaisesti, väkivaltaisesti, sortaa heikompiaan
hipulit: lyhyet, toisten sukkien päälle pantavat villasukat
hollata: jankuttaa
kartiinit: ikkunaverhot
kiskotella: verrytellä, venyttää, oikoa jäseniään samalla haukotellen
krympsy: sykkyrä, sekainen kasautuma lanka on yhresä krympsysä
lainka: ollenkaan pelloilla ei oo ennääl lainka lunta; kuil lainka ihminev voi olla näim muistamaton ihmettelevä huudahdus
lanttua: mennä tajuttomaksi, vaipua maahan
moonakolli: henkilö, joka saa ruokansa eläke- tms. sopimuksen nojalla maksutta toiselta
mutillansa: olla mutillansa olla lemmenkipeä
mäikätä: puhua kovalla äänellä, pitää kovaa ääntä
möhkiä: kävellä vaivalloisesti paksussa lumessa t. vajottavassa maastossa
nirkun narkun: joutua elämään nirkun narkun niukoissa varoissa, säästäväisesti
nuljahtaa: luiskahtaa, käännähtää pois oikeasta asennosta, nyrjähtää
petrata: parantaa tilannetta, asiaa ei siittä ennää paljo petrata ei ole enää parantamisenvaraa, kivityömiesten terminä: siirtää kankea parempaan asentoon kannattas sää sen aikaa ko mää petraan
preistata: koettaa, yrittää, tehdä kokeeksi preistaas että jaksaks heittää kiven yli joven
pytky: viipale leevänpytky leipäviipale kasta nys siittä nisusempytkyä
raakata: raakata partaansa ajaa partaansa
rojo: olla rojollansa, rojotella olla makuulla
räätikäs: lanttu, räätikäsloora lanttulaatikko
sipakas: joutuisa, taitava, tottunut, rivakka
suhjuttaa: sataa tihkua
sunka: kielt. lauseessa: kai ei sunka siälä nys sattaar rupee ei kai ala sataa
tanokkaat: tuohivirsut
tiaroittelevainen: tiedonhaluinen
tirhee: äreä, kiukkuinen
trahteeri: vieraille tarjottava kestitys, tarjottava
varkki: olla varkilla olla varuillansa, toimintavalmiina, pitää silmällä sopivaa tilannetta
viskutella: puhua kuiskaamalla
Lähde: Keijo Jaakola: Huittisten murteen sanakirja
Mandinpäivät
Huittisissa järjestettiin 1990-luvulla vuosittain Mandinpäivät-seminaari. Kokopäivän tapahtuma, joka nosti esiin vaikuttajanaisia Huittisten historiasta, oli hieman ilkikurisesti osoitettu “tiedostaville naisille ja oivaltaville miehille”. Idean takana oli kolme huittislaista naista, Kirsti Ellilä, Liisa Ruha ja Ritva Ytti.
Aluksi naiset ideoivat ja toteuttivat seminaarin kulttuurilautakunnan suojissa, olihan Ellilä tuolloin Huittisten kaupungin kulttuurisihteeri, Ruha valtuutettu ja Ytti kulttuurilautakunnan jäsen. Käytännön järjestelyihin kutsuttiin avuksi paikallisia naisten yhdistyksiä.
Myöhemmin, Ellilän muutettua paikkakunnalta ja muidenkin kuvioiden muututtua, perustettiin yhdistys Huittisten Mandit ry. Seminaareissa esiteltiin vuosien mittaan seuraavat huittislaiset vaikuttajanaiset; Mandi Hannula, Ida Vemmelpuu, Augusta Åkerman, Wendla Randelin (Wendela), Agnes Olavintytär ja Maalina Yrjänäntytär, Siina Rinne (Momman Siina), Vera Linkomies ja Birgitta Anundintytär.
Mandinpäivät johtivat myös merkittävän romaanisuomennoksen ja kahden uuden näytelmäkäsikirjoituksen syntymiseen;
Vuoden 1994 Mandinpäivillä istui yleisön joukossa huittislaissyntyinen kirjallisuuden opiskelija Kati Launis. Seminaarin kohdehenkilö oli Wendla Randelin (Wendela), jonka romaanista Den Fallna Launis kiinnostui siinä määrin, että otti sen gradutyönsä aiheeksi. Myöhemmin Launis innostui kääntämään romaanin, joka sitten ilmestyikin WSOY;n kustantamana v. 1999 Elisabet-nimisenä. Suomen ensimmäisiin romaaneihin kuuluvan Den Fallnan (1848) ja Elisabetin välillä oli aikaa 151 vuotta!
Vuoden 1995 Mandinpäiville oli kirjailija Kirsti Ellilältä tilattu näytelmä Agnes Olavintyttärestä ja Maalina Yrjänäntyttärestä. Sen esitti seminaarissa Länsi-Suomen Opiston draamaryhmä. Myöhemmin näytelmän otti ohjelmistoonsa huittislainen Suttilan Näytelmätiimi (nyk. Teatteri Taikayö), joka tilasi sittemmin Ellilältä näytelmäkäsikirjoituksen myös Siina Rinteestä (Momman Siinasta), vuoden 1996 Mandinpäivien teemahenkilöstä.
Huittisten Mandit ry järjesti myös kansainvälisen naistenpäivän tapahtumia sekä valmisti toimintansa tukemiseksi Huittisten kansallispukua kantavaa Mandi-nukkea.
Piskuisen yhdistyksen toiminnassa olivat “kantamandien” Liisa Ruhan ja Ritva Ytin lisäksi merkittävällä panoksella mukana Auli Airas-Laitila, Anja Grönroos, Irma Keski-Vakkuri ja Tuula Spinkkilä sekä ahkerat nukketalkoolaiset, joiden taitavissa käsissä syntyi Mandi-nukke toisensa jälkeen. Nuken vaatetuksen oikeaoppisuudesta vastasi taidekutoja Aune Järvenpää-Puntala.
Huittisten Mandit ry lopetti toimintansa vuonna 2000.
Kirjallisuutta Huittisten historiasta
Huittisten historiasta on kirjoitettu useita kirjoja, joista tässä muutamia, jotka löytyvät myös kirjaston kokoelmista.
- Lähteenoja, Aina: Suur-Huittisten pitäjän historia (1948) – vuoteen 1639
- Viikki, Raimo: Suur-Huittisten historia II (1972) -Punkalaitumen eroamisesta kunnallisen itsehallinnon alkuun n. 1639 – 1860
- Viikki, Raimo: Suur-Huittisten historia III (1988) – Hajoavan hallintokokonaisuuden kausi – Suur-Huittisten vaiheet kunnallisen itsehallinnon valmisteluajoista vuoteen 1917 asti – Huittinen, Kauvatsa, Keikyä ja Vampula
- Viikki, Raimo: Suur-Huittisten historia IV (2001) – vv. 1918 – 1939
- Viikki, Raimo: Suur-Huittisten historia V (2001) – vv. 1939 – n. 1995
Huittislaisia maailmalla
Huittisista ovat lähtöisin myös seuraavat maamme vaikuttajat: presidentti Risto Ryti, professori Lauri Leppänen, kansanedustaja (kansanopiston johtajatar, tyttökansakoulun opettaja) Ida Vemmelpuu, kansanedustaja (arkkipiispa) Erkki Kaila, kauppaneuvos Victor Forselius ja kansanedustaja (opettaja) Mandi Hannula.
Kulttuurielämässä vaikuttavia huittislaisia ovat mm. jazzmuusikko Jukka Perko.
Momman Siina
Siina Rinne (ent. Savijoki) 19.10.1859-15.4.1940
Lahjakas huittislainen käsitöiden taitaja
Isä Juho Matinpoika, äiti Anna Elisabet Tuomontytär. Kasteessa sai nimen Eufrosyne Josefina (lähde syntyneiden kirja). Alkoi käyttää Savijoki-nimeä muutettuaan vanhempiensa kanssa Huhkolan Savijoen torppaan 1870-luvulla. Hän otti Rinne-nimen käyttöön muutettuaan 1901 pappilan yksinäistilan maille. Tunnetaan yleisesti Momman Siinana.
Osa Siinan käsitöistä on kansallismuseon kokoelmissa: Virkattu peite Huittisista
Mirja Hovin kirjoittama artikkeli Huittisten Joulu-lehdessä vuodelta 1986: Momman Siina
Huittisten Teatterikerho esitti Risto Ryti -salissa Momman Siinasta kertovan näytelmän. Siitä kerrottiin vuoden 2005 Huittisten Joulu-lehdessä: Momman Siinasta Lauttakylä-laivaan
Tietoa Momman Siinasta Huittisten museon sivuilla: Siina Rinne

Kansallispuku
Huittinen sai virallisesti oman kansallispuvun 1981
Ajatus puvusta kuitenkin paljon vanhempi: Tyyni Vahter kokosi puvun alun perin jo vuonna 1937. Virallisen puvun saaminen kuitenkin viivästyi niin vääräksi kudotun kankaan, sodan kuin myös yleisen mielenkiinnon puutteen johdosta. Kuitenkin 1970-luvulla pukuasia sai uutta intoa ja lopulta Huittinen sai oman virallisen kansallispuvun.
Virallinen Huittisten kansallispuku
Virallisen ohjeen mukaan puvun hame on pomsia, joka kudotaan punaiseen villaloimeen. Kankaan pohjaväri on punainen ja raidoituksessa käytetään sinistä, vihreää ja vaaleanpunaista sekä flammuraitaa. Hame poimutetaan vyötäröltä, mutta laskoksia ei prässätä.
Virallistetun puvun liivi on kokonaan vuoritettu ilman muotolaskoksia. Liivin ohjeistettiin olevan niukka ja siro ja sen takakappaleen körttien tulee olla lennokkaasti pystyssä. Liivin napit poistettiin ja tilalle laitettiin hakaset ja lehtiäiset.
Paidan kankaaksi parhaiten soveltuu puuvilla-, pellava-, tai puolipellavapalttina. Kaulus on hapsureunainen ja siihen on tehty punaisella langalla, kuten hihan suihinkin, “harakan hyppyjä”.
Pukua voi käyttää ilman esiliinaa, mutta jos puvussa on esiliina, tulee sen olla samaa kangasta kuin paidan ja siihenkin on tehty punaisella langalla “harakan hyppyjä”.
Päähineenä kansallispuvun kanssa on tykkimyssy, joka on päällystetty ketjupiston kirjaillulla silkkikankaalla. Tykki on raumanpitsiä.
Tarkastuksen yhteydessä pronssinen Leijonansolki vaihdettiin pieneen hopeiseen paljesolkeen ja taskun koko sekä muoto palautettiin enemmän alkuperäisen piirroksen kaltaiseksi. Taskun tulee olla mustaa verkaa ja se on reunustettu vihreällä villakankaalla. Tasku kirjotaan ketjupistoilla ja harvalla täyteompelulla villalankoja käyttäen. Vyötärölle se sidotaan kuviollisella pirtanauhalla. Sukat ja kengät puetaan yleisohjeen mukaan.
Elina Lindin kirjoittama artikkeli Huittisten Joulu-lehdessä vuodelta 1981: Huittisten kansallispuku





Muistolaatat ja kivet
MUISTOLAATAT JA -KIVET
kuvat suurenevat klikkaamalla
MEIJERIN KAHAKKA
“LAAJASTI SUOMEA KUOHUTTANUT MAATALOUSLAKKO KÄRJISTYI
KAHAKAKSI HUITTISTEN MEIJERILLÄ HEINÄKUUN 13. PÄIVÄNÄ 1917.
7.8.1999
HUITTISTEN KAUPUNKI”


ENSIMMÄINEN KUNTAKOKOUS
“TÄLLÄ PAIKALLA SIJAINNEESSA TALOSSA KOKOONTUI
HUITTISTEN ENSIMMÄINEN KUNTAKOKOUS 24.1.1870″


SUOJELUSKUNTA JA LOTTA-SWÄRD YHDISTYS
“TÄLLÄ PAIKALLA KOKOONTUI HUITTISTEN SUOJELUSKUNTA JA
LOTTA-SWÄRD YHDISTYS 1918-1944
LAATAN KIINNITTI SOTILASPOIKIEN PERINNEKILTA”


SOTAANLÄHTÖ
“TÄÄLTÄ LÄHTIVÄT SEUTUMME MIEHET 17.10.1939 JA 18.6.1941
SUOJAAMAAN KOTIEMME RAUHAA JA VAPAUTTA.
“HERRA, SINÄ OLET TURVAMME POLVESTA POLVEEN” PS 90:1″



Tiesitkö , että Aino Voipio kirjoitti Satakunnan laulun ollessaan rehtorina Länsi-Suomen opistolla Huittisissa?
Satakunnan laulun ensiesitys oli juhannuspäivänä 1912 Huittisissa ja maakuntalauluksi se valittiin 1948. Vuonna 2022 kaupungissa tehtiin laulusta musiikkivideo, jossa alkuperäiset Aino Voipion sanat. Sävel Aksel Törnudd.