Toimistonhoitaja
Anja Stenfors
Sivistyspalvelut
Lukuvuoden 2024-25 työpäivät ja loma-ajat
Syyslukukausi alkaa pe 9.8.2024
Syysloma vko 43 (21.-27.10.2024)
Joululoma 23.12.2024-6.1.2025
Kevätlukukausi alkaa ti 7.1.2025
Talviloma vko 8 (17.-23.2.2025)
Kevätlukukausi päättyy la 31.5.2025
Koulujen työpäivät lv. 2024-2025 (pdf)
Lukuvuoden 2025-26 työ- ja loma-ajat
Syyslukukausi alkaa to 7.8.2025
Syysloma vko 43 (20.-24.10.2025)
Joululoma 22.12.2025-6.1.2026
Kevätlukukausi alkaa ti 7.1.2025
Talviloma vko 8 (16.-20.2.2025)
Kevätlukukausi päättyy la 30.5.2026
Koulujen työpäivät lv. 2025-2026 (pdf)
Esiopetuksessa noudatetaan samoja koulupäiviä kuin perusopetuksessakin, mutta lukuvuoden koulutyö päättyy viikon 22 perjantaina.
Perjantaisin luokkien päivää on porrastettu pitämällä kaksi oppituntia putkeen. Näin saamme päivään pidemmän välitunnin (25min).
1.-3. luokat | 4.-6.luokat | ||
8.30-10.05 | 1.-2. tunti | 8.30-9.20 | 1. tunti |
10.05-10.20 | ruokailu | 9.20-9.35 | välitunti |
10.20-10.50 | pitkä välitunti | 9.35-11.05 | 2.-3. tunti |
10.50-11.35 | 3.tunti | 11.05-11.20 | ruokailu |
11.35-11.50 | välitunti | 11.20-11.50 | pitkä välitunti |
11.50-12-35 | 4.tunti | 11.50-12.35 | 4.tunti |
Aamuisin valvonta alkaa klo 8.15. Iltapäiväryhmäläisten on hyvä huomata, että valvonta alkaa klo 9.20/10.20 välitunnin alkaessa. Iltapäivisin valvonta päättyy koulukyydityksien lähdettyä.
Ruokailu järjestetään kolmessa vuorossa, klo 10.20 tai 11.20 ja eskarilaisilla klo 11.45. Ruokailussa noudatetaan hyviä ruokailu- ja käytöstapoja. Periaatteena on, että kaikkia ruokia ainakin maistetaan ja ruokaillessa käytetään haarukkaa ja veistä. Ruokaa otetaan sen verran, kun jaksaa syödä ja lautanen pyritään syömään tyhjäksi. Näin opettelemme vähentämään ruokahävikkiä. Erityisruokavalioista tulee täyttää koulusta saatava kaavake, liittää siihen terveydenhuollon todistus ja palauttaa keittiölle. Ruokalassa on linjaston päässä omat ruuat erityisruokavaliota noudattaville.
Kouluun voi ottaa välipalaa, mikäli oppilaan koulupäivä päättyy 14.35 ja hänellä on aikaisempi (10.20) ruokailu. Hyviä ja terveellisiä välipaloja ovat esimerkiksi leipä tai hedelmä. Evääksi ei oteta keksejä, limsaa, karkkeja tai niihin rinnastettavia herkkuja.
Koulukuljetukset hoidetaan keskitetysti koulutoimistosta. Kuljetuksiin liittyviin kysymyksiin vastaa koulutoimiston toimistonhoitaja. Jos oppilas kulkee koulumatkat pyörällä, tulee hänen käyttää pyöräilykypärää. Oppilaat tuodaan tai haetaan koulusta aina Töyryntien parkkipaikalta (alapiha). Linja-auto- tai taksikuljetuksessa olevien oppilaiden tulee siirtyä koulun päätyttyä reippaasti alapihalle odottamaan kuljetusta.
Toimistonhoitaja
Sivistyspalvelut
Tukiopetusta järjestetään tarvittaessa aamulla ennen oppituntien alkua tai iltapäivällä oppituntien jälkeen. Tukiopetuksen pitää oma opettaja, kielten opettaja tai erityisopettaja. Myös koulunkäyntiohjaajat pitävät erilaisia tukituokioita, jotka on suunniteltu opettajan ja ohjaajan yhteistyönä.
Oppilaan velvollisuus on huolehtia kotitehtävistään sekä siitä, että tarvittavat koulutarvikkeet ovat mukana. Huoltajan tehtävä on seurata että kotitehtävät tulevat tehdyksi. Myös lukuläksyt ovat kotitehtäviä, jotka on tehtävä. Kielissä sanojen opetteleminen on kielitaidon perusta. Osa oppilaista tarvitsee kotitehtävissä vanhempien tukea. Mikäli kodin antama tuki kotitehtävien tekemiseen ei riitä, on koulussa mahdollista saada tukea kerran viikossa pidettävässä läksyparkissa. Luokan käytänteistä riippuen, oppilas ohjataan läksyparkkiin, jossa ohjaajan opastuksella hoidetaan tekemättömät tehtävät kuntoon. Läksyparkki koskee myös kuljetusoppilaita.
Erityisopettajalla on Sammun koululla yhteensä 20 h/vko 1-6 luokille. Lisäksi erityisopetusta on esiopetuksen puolella 1h/vko sekä lisäksi joustotunti. Kaikilla luokilla on erityisopettajan tunteja matematiikassa ja äidinkielessä. Erityisopettajan antama tuki voi olla yleistä tukea, tehostettua tai erityistä tukea. Lukuvuoden aikana erityisopettaja tekee jokaiselle luokalle testejä (esim. kirjoittaminen, luetun ymmärtäminen, lukunopeus sekä tarvittaessa matematiikka). Mikäli vanhemmilla on huolta lapsensa oppimisesta, kannattaa olla heti yhteydessä luokanopettajaan tai erityisopettajaan.
Yleinen tuki: Yleinen tuki kuuluu kaikille oppilaille. Sitä ovat esimerkiksi tukiopetus, laaja-alainen erityisopetus ja ohjaajien antama tuki. Aloite tukiopetuksen saamiseksi voi tulla oppilaan huoltajan tai opettajan taholta. Tukiopetusta pystytään järjestämään ensisijaisesti koulun työjärjestyksen ulkopuolella.
Tehostettu tuki: Jos yleiset tukitoimet eivät ole riittävät ja oppilaalla on tarvetta säännöllisempään ja pidempikestoiseen tukeen, hän saa tehostettua tukea. Päätös tehostetun tuen antamisesta tehdään moniammatillisessa pedagogisessa tiimissä. Tehostettua tukea saaville oppilaille laaditaan yhteistyössä huoltajien kanssa henkilökohtainen oppimissuunnitelma. Luokanopettajan antaman opetuksen lisäksi tehostettua tukea antaa myös laaja-alainen erityisopettaja.
Erityinen tuki: Tarvittaessa oppilas voidaan ottaa tai hänet voidaan siirtää erityisopetukseen. Erityisopetuspäätöksen tekemisestä sovitaan vanhempien kanssa ja se käsitellään moniammatillisessa pedagogisessa tiimissä. Siirrosta tehdään viranhaltijan päätös, jonka tueksi tehdään usein psykologin testit. Erityisopetukseen siirretylle oppilaalle laaditaan yhteistyössä huoltajien kanssa henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Erityistä tukea annetaan yleisopetuksen ryhmien ohella erityisopettajalla. Joissain tapauksissa, esimerkiksi vaikeuksien ollessa laaja-alaisia, erityisopetuspäätös voi tarkoittaa myös siirtoa pienryhmään.
Pedagogiseen tiimiin kuuluu ko lapsen opettaja, erityisopettaja/koulunjohtaja ja käsiteltävän asian kannalta tarpeelliset oppilashuollon työntekijät. Pedagogisessa tiimissä mm. käsitellään tuen tasolta toiselle siirtyminen, annetaan kuvaus oppilaan koulunkäynnin kokonaistilanteesta sekä suunnitellaan tarvittavat tukitoimet. Pedagoginen tiimi kokoontuu aina tarvittaessa. Huoltajalla on mahdollisuus halutessaan osallistua pedagogiseen tiimiin ja myös tuoda sinne omia lastaan koskevia huolia käsiteltäväksi. Huoltajat voivat myös pyytää tiimin kokoontumista.
Tavoitteenamme on liikunnan lisääminen koulupäivään ja koulumatkoihin. Toivomme, että vanhemmat kannustavat oppilaita kulkemaan koulumatkan kävellen tai pyörällä, jos se on mahdollista matkan pituuden puolesta! Kuljemme yhteisiin tapahtumiin aina pyöräillen, kun se on mahdollista.
Välitunneilla on luokittain monitoimiareenavuoroja sekä sisävälitunti kerran viikossa. 5. ja 6. luokan oppilaat voivat pelata myös pingistä vuoroillaan. Isommilla oppilailla on myös mahdollisuus soittovälitunteihin, jolloin musiikinluokassa voi pienemmällä porukalla harjoitella soittoa.
Välitunneilla on aina valvova opettaja. Valvojia on lisätty niille välitunneille, joissa on paljon oppilaita, jotta voimme varmistaa turvallisuutta välitunneilla. Aamuisin valvonta alkaa klo 8.15. Toivoisimme, että oppilaat, jotka eivät ole kuljetuksessa, olisivat koululla vasta klo 8.15 lähtien. Iltapäiväryhmäläisten on hyvä huomata, että valvonta alkaa vasta klo 9.20/10.20 välitunnin alkaessa. Iltapäivisin valvonta päättyy koulukyydityksien lähdettyä.
Koululla järjestetään lukuvuoden aikana erilaisia kerhoja, joista tiedotetaan Wilman kautta. Osa kerhoista on koulun omia kerhoja ja osa kerhoista on Harrastamisen mallin -kerhoja.
Kouluvuoden aikana pidämme liikunnallisia teemapäiviä, osallistumme Unicef-kävelyyn ja käytämme monipuolisesti kaupungin liikuntapalveluita (yleisurheilu, uimahalli, jäähalli, hiihtoladut jne.). Koulujen liikuntavastaavat suunnittelevat koulujen yhteisiä kilpailuja mm. yleisurheilu-, suunnistus- ja uintikilpailut, jalkapalloturnaus jne.
Eskari ja koulu tekevät tiivistä yhteistyötä koulun arjessa. Eskarilaiset osallistuvat koulun yhteisiin tapahtumiin aina mahdollisuuksien mukaan. Kerran viikossa eskarilaiset ja ekaluokkalaiset pitävät joustotunnin, jolloin he työskentelevät sekaryhmissä erilaisten teemojen ja aiheiden parissa. Jouston toteutuksessa ovat mukana eskarin väki, ekaluokan opettaja, erityisopettaja sekä koulunkäynninohjaaja.