Siirry sisältöön

Opetus ja koulun arki

Koulun seinämaalaus
Koulun arvoperusta ja toimintakulttuuri

Pyrimme toimimaan koulussa niin, että jokainen nuori löytää vahvuuksiaan ja oppii hyväksymään itsensä sekä kunnioittamaan toisia ihmisiä ja ympäristöään. Edistämme erilaisuuden näkemistä vahvuutena. Pidämme huolta siitä, että oppimis- ja kasvuympäristö on kaikille turvallinen. Nämä arvot ovat perustana kaikessa koulun toiminnassa.

Koulu toimii oppivana yhteisönä. Yhdessä tekeminen ja osallisuuden kokemukset vahvistavat yhteisöä. Pellonpuistossa keskeinen pyrkimys on vaikuttaa kaikkien koulussa toimivien hyvinvointiin ja koulutyön kokemiseen mielekkäänä.  Oppilaita kohdellaan yhdenvertaisina ja tasa-arvoisina. Kaikilla on yhtäläiset oikeudet ja kaikkia koskevat samat säännöt.

Olennainen osa hyvää ilmapiiriä ja toimintakulttuuria ovat hyvät tavat. Pellonpuistossa tapakasvatuksesta vastaavat kaikki koulussa työskentelevät aikuiset. Päivittäisessä kanssakäymisessä kiinnitetään huomiota erityisesti järjestyssääntöjen noudattamiseen, kohteliaaseen kielenkäyttöön, ympäristöstä huolehtimiseen ja miellyttävän ruokailukulttuurin kehittämiseen. Kiusaamista, väkivaltaa, rasismia tai muuta syrjintää ei hyväksytä. Epäasialliseen käytökseen puututaan heti. Koulutyössä pyritään ennakoitavuuteen ja kiireettömyyteen. Työrauhaa edistävät rauhallinen ja hyväksyvä ilmapiiri, hyvät sosiaaliset suhteet sekä ympäristön viihtyvyys.

Koulujen työ- ja loma-ajat
Huittisten koulujen työpäivät 2024-2025.
Järjestyssäännöt

1. Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen 

Järjestyssäännöt ohjaavat koulun työsuunnitelman mukaista opetusta ja toimintaa. Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Järjestyssäännöissä annetaan lainsäädäntöä tarkentavia ohjeita ja määräyksiä. 

Järjestyssäännöt ovat voimassa oppilaan ollessa koulussa tai osallistuessa koulun toimintaan koulun ulkopuolella sekä työelämääntutustumisjaksoilla. Järjestyssääntöjen voimassaolo alkaa 15 minuuttia ennen koulupäivän alkua ja päättyy 15 minuuttia koulupäivän jälkeen. 
 
Koulualuetta ovat välituntialueen lisäksi Koskipuisto (ent. Ympäristöpuisto), Tiedonpolku (ent. Koivukuja),  liikuntapaikat sekä lukiolla Kahvimyllyn piha-alueet. Tupakointikielto on voimassa koulun alueella. (Tupakkalaki 12 §) 

Koulun välituntialuetta ovat A-rakennuksen edessä oleva asvaltoitu piha-alue, B-rakennuksen sivulla oleva hiekka-alue, koripallokenttä sekä kuntoilutelineet.  

Koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta ilmoittaa rehtori/opettaja niihin syyllistyneen ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajille. Oppilaita ohjataan hyvään käytökseen myös koulumatkoilla.

2. Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet 

Oppilaalla on oikeus maksuttomaan perusopetukseen kaikkina koulun työpäivinä, oikeus yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun, henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen.

Oppilaalla on oikeus saada turvallinen, monipuolinen ja tasapainoinen oppimisympäristö. Koulussamme on suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä. 

Oppilaalla on velvollisuus osallistua opetukseen, kunnes oppivelvollisuus on suoritettu.

Oppilaalla on velvollisuus suorittaa tehtävänsä tunnollisesti, käyttäytyä asiallisesti ja kunnioittaa koulun arvoja.


3. Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen 

Hyvä käytös 

Noudatan sovittuja sääntöjä ja koulun henkilökunnan antamia ohjeita.

Kohtelen ja puhuttelen kaikkia kouluyhteisön jäseniä asiallisesti ja ystävällisesti.

Saavun ajoissa oppitunneille ja annan kaikille työrauhan.

Säilytän päällysvaatteitani niille varatuissa paikoissa. Varmistan etten jätä taskuihin mitään arvokasta, sillä koulu ei vastaa taskuun jätetyistä tavaroista.

Menen ruokailuun sovitun aikataulun mukaisesti, noudatan hyviä pöytätapoja ja pidän ruokalan siistinä. 

Pukeudun kouluun asiallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. En pukeudu vaatteisiin, joissa on kouluun sopimattomia tai muuten loukkaavia tekstejä tai kuvia.

Tiedostan tekijänoikeusasiat käyttäessäni kännykkää tai muita tallennusvälineitä koulussa. Julkaisen sosiaalisessa mediassa ja muualla ainoastaan sisältöjä, joihin minulla on tekijänoikeudet ja asianmukaiset luvat.

Ilmoitan lähteet aina huolellisesti lainatessani toisten tekstejä ja kuvia, jotta en syyllisty plagiointiin. Kunnioitan muiden oppilaiden tekemiä tekstejä ja töitä: en lue enkä muokkaa niitä luvatta.

Oleskelu ja liikkuminen 

Välitunnit vietetään pääsääntöisesti ulkona, koulun välituntialueella. Kovalla pakkasella tai olosuhteiden niin vaatiessa välituntia voi viettää valvojan luvalla A-rakennuksen ala-aulassa. Oleskelu rappusilla tai WC-syvennyksissä on kiellettyä turvallisuussyistä.

Siirryn lukiorakennukseen tai liikuntatunnille kävellen, paitsi jos tunti on koulupäivän alussa tai lopussa. 

Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen 

Pidän huolta omista tavaroistani ja opiskeluvälineistäni, kuten oppikirjoista ja teknisistä laitteista.

Pidän ympäristön siistinä ja viihtyisänä. Olen velvollinen siivoamaan jälkeni.

Kunnioitan koulun ja muiden omaisuutta. Koulun tai muiden omaisuudelle aiheuttamastani vahingosta olen korvausvelvollinen. Korvausvelvollisuuteni ei lakkaa, vaikka en olisi enää tämän koulun oppilas. (Vahingonkorvauslaki 2 §)

Turvallisuus 

Koulun piha-alueella ja sisätiloissa on tallentava kameravalvonta.

Polkupyörää, mopoa tai mopoautoa säilytetään niille varatuilla paikoilla. Nämä alueet eivät ole koulun välituntialuetta.

Tarpeettomien tavaroiden tuominen kouluun on kielletty.

Omaisuuden katoamisesta ja turmelemisesta, samoin kuin mahdollisesti sattuvista onnettomuuksista teen viipymättä ilmoituksen lähimmälle opettajalle. Tapaturmista, joista on aiheutunut henkilövahinkoja, ilmoitetaan rehtorille.

Kivien, hiekan, lumen yms. heitteleminen ja potkiminen on kielletty.

Jos huomaan väkivalta- tai kiusaamistilanteen, tiedotan asiasta lähimmälle opettajalle.

Tietokoneen, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttö

Pidän matkapuhelimeni niin etten aiheuta sillä häiriötä oppitunnin aikana enkä käytä sitä ilman opettajan lupaa. Kiellettyä on myös kuvan ja äänen jakaminen muille tai lähettäminen suoratoistona oppitunnilta ilman opetukseen liittyvää syytä.

Noudatan opettajan ohjeita matkapuhelinten ja muiden laitteiden käytössä oppi- ja välitunneilla. 

Päihteet ja vaaralliset esineet 

Tupakointi koulun alueella on kielletty. (Tupakkalaki 12 §) 

Päihteiden tai huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena oleminen on kielletty.

Lailla kiellettyjen vaarallisten, omaisuuden vahingoittamiseen tarkoitettujen esineiden tai aineiden (esim. tupakkatuotteet, sähkötupakka, alkoholi, huumeet, terä- ja ampuma-aseet, laserosoittimet, räjähteet, ilotulitteet) tuominen kouluun on kielletty. (Perusopetuslaki 29 §)

Kurinpito 

Aikuisella on velvollisuus puuttua oppilaan epäasialliseen käytökseen. Opettajalla ja rehtorilla on oikeus tarkastaa opiskelijan tavarat ja ottaa häiritsevät tai vaaralliset esineet tai aineet tarvittaessa haltuunsa. (Perusopetuslaki 36 §)

Koulussa käytetään laissa määriteltyjä kurinpito- ja ojentamiskeinoja, joita ovat mm. kasvatuskeskustelu, jälki-istunto, siivousvelvoite, oppilaan määrääminen poistumaan, oppilaan opetukseen osallistumisen evääminen, kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen. 
(Perusopetuslaki 35 § ja 36 §)

Rehtorin ja opettajan velvollisuutena on ilmoittaa tietoonsa tulleesta koulussa tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta ja väkivallasta niihin syyllistyneen ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle.

4. Järjestyssääntöjen seuranta ja tarkastaminen 

Järjestyssäännöistä tiedotetaan koulun syystiedotteessa, ja ne käydään läpi oppilaiden kanssa vuosittain kouluvuoden alussa.

Järjestyssäännöt tarkastetaan ja päivitetään säännöllisesti.

Hyvinvointi- ja oppilashuoltotyö

Oppilashuollon tavoitteena on edistää oppilaiden terveyttä, hyvinvointia ja oppimista sekä ehkäistä ongelmien syntymistä. Oppilashuolto tarjoaa matalan kynnyksen tukea hyvinvointiin.

Yhteisöllinen oppilashuolto on koko kouluyhteisön hyvinvointiin tähtäävää ja luonteeltaan ennaltaehkäisevää. Pellonpuiston koulussa yhteisöllistä oppilashuoltoa tehdään pedagogisessa tiimissä ja koulukohtaisessa oppilashuoltoryhmässä sekä monialaisessa asiantuntijaryhmässä. Pedagogisen tiimin työhön kuuluu koko yhteisön, luokkien ja ryhmien hyvinvoinnin kehittäminen, seuraaminen ja arviointi. Tiimi kokoontuu kerran viikossa ja se koordinoi kolmiportaisen tuen toteutumista. Tiimin teemoja ovat myös mm. kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän sekä poissaolojen ehkäiseminen, ympäristön turvallisuus, tunne- ja vuorovaikutustaidot, mielen hyvinvointi ja siirtymävaiheiden sujuvuus.  

Yleisiä asioita pedagogisen tiimin käsiteltäväksi voi tuoda koulun henkilökunta, oppilas tai hänen huoltajansa tai joku muu yhteistyötaho ottamalla yhteyttä pedagogiseen tiimiin kuuluvaan henkilöön. Tiimin perusjäseninä ovat rehtori, erityisluokanopettaja, laaja-alainen erityisopettaja, oppilaanohjaaja, kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori, koulupsykologi sekä kulloinkin se luokanvalvoja, jonka oppilaita asia koskee. Yhteiseen neuvotteluun voidaan kutsua myös oppilas ja hänen huoltajansa.   

Terveydenhoitaja

Terveydenhoitaja ottaa vastaan ilman ajanvarausta ma, ke ja to klo 12-12.45 sekä pe klo 10.30-11. Muina aikoina vastaanotto toimii ajanvarauksella lukuun ottamatta tiistaita, jolloin terveydenhoitaja ei ole paikalla. Aikaa voi varata soittamalla, WhatsApp- tai Wilma-viestillä.

Koulukuraattori

Koulukuraattori on tavattavissa koululla maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Koulukuraattorin tavoitteena on tukea oppilasta kotia, kaverisuhteita ja vapaa-aikaa koskevissa asioissa. Koulukuraattori pyrkii kehittämään yhteistoimintaa kouluyhteisössä työskentelevien kesken sekä edistämään koulun ja kodin yhteistyötä.

Koulupsykologi

Koulupsykologin työn tavoitteena on tukea lasten ja nuorten koulunkäyntiä, oppimista ja hyvinvointia. Kaikenlaisiin mielialaan, stressiin ja muihin mieltä painaviin asioihin liittyen voi hakeutua koulupsykologin juttusille. Koulupsykologin puoleen voi kääntyä niin oppilas itse, hänen huoltajansa kuin opettajakin silloin, kun jollain näistä alueista tulee esiin pulmia.

  • koulupsykologi

    Elisa Wiik

    Lauttakylän koulu, Lauttakylän lukio, Pellonpuiston koulu, Sallilan koulu, Sammun koulu, Satakunnan hyvinvointialue, Suttilan koulu

    Puhelinnumero044 450 3001

Kouluvalmentaja  

Kouluvalmentaja on osa koulun kasvattajayhteisöä ja hänen työnsä on ennen kaikkea kiinnittää huomiota oppilaiden hyvinvoinnin asioihin ennalta ehkäisevästi.  Kouluvalmentaja tukee oppilaita koulupäivän aikana joko yksilöllisesti tai ryhmänä, on läsnä kouluympäristössä, järjestää välituntitoimintaa ja koulupäivän jälkeen ohjaa kerhotoimintaa tai oppilaita harrastuksiin. Kouluvalmentajaan voi ottaa yhteyttä sekä oppilas että huoltaja. Kouluvalmentajan tavoittaa myös Wilman kautta.