In English | På svenska |

Espanjassa

Comenius-matka Ceutaan, Espanjaan 16.10. - 21.10.2011

Tämän syksyinen Comenius-matka sijoittui Espanjan Ceutaan. Ceuta on toinen Espanjan kaupungeista, joka sijaitsee Afrikan mantereella. Mentäessä manner-Espanjasta etelään Gibraltarin salmen yli päästään Ceutaan. Pinta-alaltaan pieni, mutta asukasluvultaan suuri Ceuta on vilkas kaupunki. Ceutassa ei ole tiettyä uskontoa, vaan siellä on neljä eri uskontoa, jotka ovat juutalaisuus, hindulaisuus, islam ja katolisuus.

Matkalle lähti koulumme kaksi oppilasta, sekä kolme opettajaa. Ceutan sijainnin takia matkaan lähdettiin jo sunnuntaiaamuna kello 5.00. Lentoreitti kulki Helsinki-Vantaan lentokentältä Zürichiin, josta jatkolennolla Malagaan. Muutaman tunnin ajomatka rannikolle ja sieltä lautalla Gibraltarinsalmen yli Ceutaan.

Matkalla koimme paljon ja näimme Ceutaa. Opettajat pääsivät vierailemaan Marokkoon. Me näimme Ceutassa muslimimoskeijan, katolisen kirkon sekä hindutemppelin, sekaannuksen takia juutalainen synagoga jäi näkemättä. Matkan aikana myös vierailimme kaupungintalolla ja opetusministeriössä. Näimme Ceutaa maalta ja mereltä. Pääsimme kuulemaan Ceutan linnoituksen historiasta ja tutustumaan siihen. Espanjalainen koulunkäynti ja asuminen tulivat tutuiksi viikon vierailun aikana.
ceuta2 hm
Saimme maistaa tyypillisiä espanjalaisia ruokia, jotka olivat hyvin erilaisia, kuin suomalaiset perinneruoat.

Tutustuminen uusiin ihmisiin ei ollut vaikeaa, sillä espanjalaiset ovat hyvin puheliaita ja sosiaalisia ihmisiä, joten uusia ystävyyssuhteita solmittiin joka päivä.
ceuta1 hm
Iltapävisin ja iltaisin, kun oli vapaa-aikaa, oppilaat pääsivät kaupungille, ostoksille tai rannalle. Arki-iltaisin jotkut espanjalaiset oppilaat käyvät ylimääräisillä englannintunneilla, joihin myös vierailijat pääsivät tutustumaan.

Takaisin Suomeen matka oli pitkä ja kesti melkein kokonaisen vuorokauden. Ceutasta lautta lähti aamulla aikaisin 7.30. Huittisiin saavuimme vasta seuraavana päivänä noin kello 3.

Matka oli erittäin mukava ja hauska. Englannin kieltä tuli puhuttua paljon, sekä muutama sana espanjaa. Matkasta jäi paljon hyviä muistoja ja ystävyyssuhteita.