In English | På svenska |

Turkissa

Comenius-matka Aydiniin, Turkkiin 21.5. - 25.5.2012

Viimeinen Comenius-tapaaminen oli Turkin Aydinissa  toukokuussa. Koordinaattorikoulumme oli järjestänyt meille upean ohjelman ja ikimuistoisen matkan.  Pellonpuiston koulusta matkalla olivat mukana opettajat Hanna Miettinen ja Riitta Muurasniemi ja opiskelijoita Ella Pellonperä, Jenna Rantanen, Minka Leppänen, Jose Toivonen ja Joona Lintunen. Projektin päätösmatkalle oli hauska lähteä isolla porukalla.

Maanantaina lähdimme iloisin mielin bussilla kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää, josta lensimme Istanbulin kautta Izmiriin. Lentomatka sujuivat hyvin, mutta Istanbulin kentällä  meillä oli edessä kiireinen vaihto. Eräs matkalaisemme voi huonosti, mutta ehdimme jatkolennolle lentokenttävirkailijan ystävällisellä avustuksella. Izmiristä ajoimme bussilla Aydiniin, jossa majoittauduimme.  Ensivaikutelma  kaupungista oli miellyttävä.

Tiistaina tapasimme Aydinin yhteistyökoulussa kaikki mukana olevat oppilaat ja opettajat. Koulun rehtori vastaanotti meidät ja pääsimme sitten tutustumaan kouluun ja myös osallistumaan oppitunneille. Turkkilaisen koulun oppilaat olivat aidosti kiinnostuneita meistä ja me saimme vastata lukemattomiin kysymyksiin suomalaisesta koulusta ja Suomesta yleensä. Koulun oppilailla oli koulupuvut ja he olivat erittäin kohteliaita  vieraitaan kohtaan. Tutustuimme myös yksityiseen alakouluun ja nautimme siellä lounasta. Kävimme tutustumassa Aydinin ulkopuolella sijaitseviin vanhoihin  Trelleisin roomalaisiin ja hämmästelimme historia todentuntuista läsnäoloa.  Comenius-hankkeemme teemana on ollut ennakkoluulojen poistaminen oliivin lehdillä ja niinpä istutimme koulun pihalle oliivipuut jokaisella maalle ja koululle. Tässä tilaisuudessa oli upea tunnelma. Iltapäivällä tutustuimme Aydinin keskustaan ja menimme ostoskeskukseen, jonka viihtyisällä pihalle pidettiin konsertti. Konsertissa esiintyivät myös Pellonpuiston koulun oppilaat suomen kielellä. Kaikki esiintyjät onnistuivat hyvin ja tämä Comenius-ryhmä pystyi viihdyttämään myös paikallisia ihmisiä. Konsertin jälkeen oli ansaittujen yöunien aika!
aydin
Meidän bändi.
Keskiviikkona teimme bussilla  upean retken Pamukkalen valkoiselle kalkkikivikentälle. Tämä luonnonihme oli todella näkemisenarvoinen paikka. Historia  kertoo, että myös Kleopatra on käynyt kylpemässä Pamukkalen terveyttä edistävässä vedessä.  Nautimme näkymästä ja monet kävivät kastelemassa varpaitaan mineraalipitoisessa vedessä. Lounasta nautimme hotelli- ja ravintolakoulun ravintolassa.  Palasimme takaisin Aydiniin ja valmistauduimme iltaa varten. Ruokailimme koulun ruokalassa ja sen jälkeen oppilaat viettivät koululla discoiltaa  ja opettajat nauttivat rauhallisesti iltakahvia yliopiston kahvilassa, josta oli upea näköala alas kaupunkiin.

Torstaina lähdimme bussilla upealle koko päivän kestävälle retkelle. Ensin menimme tutustumaan muinaiseen Efesoksen kaupunkiin. On uskomatonta, miten ihmiset jo kauan kauan sitten rakensivat loistavia rakennuksia mukavuuksineen. Näimme Efesoksessa myös kuvaelman gladiaattoreiden taistelusta.  Efesoksesta menimme "mallikylään" Modell Village. Se oli näyttely, jossa on kuvattu turkkilaista elämää pienoismallien avulla. Näyttely antoi hyvän kuvan elämästä Turkin maaseudulla.

Matkamme jatkui Kusadasin rannikkokaupunkiin. Ruokailimme ja vietimme lyhyen vapaa-ajan kukin tavallaan. Kaupunki on turistikohde, mutta viehättävä sellainen. Jatkoimme bussilla luonnonsuojelualueella olevalle uimarannalle, jossa rohkeimmat pulahtivat viileään veteen. Palasimme Aydiniin ja  vaihdoimme pikaisesti vaatteita ja lähdimme viettämään yhteistä viimeistä iltaa hyvän ruoan parissa. Illallisella keskustelimme vilkkaasti ja illan päätteksi oli haikeiden jäähyväisten aika.

Perjantaina oli kotiinlähdön aika. Odottelimme hotellin edustalla bussia, mutta bussi oli myöhässä ja niin oli myös yksi oppilas emäntineen! Lopulta pikkubussi saapui ja ajoi meidät Izmirin lentokentälle pelottavan kovaa vauhtia. Palasimme kotiin Istanbulin kautta. Helsingissä myöhästyimme bussista joten meillä oli aikaa istua bussipysäkillä ja jutella matkakokemuksista. Todettiin, että paljon on nähty, koettu ja opittu.