In English | På svenska |

Slovakiassa

Maanantaina 26.3. lähdimme neljältä aamulla Virpin autolla kohti Helsinkiä melko väsyneinä. Lensimme Wieniin ja ajoimme bussilla ensin Bratislavaan ja sitten Trnavaan. Onneksi ei tarvinnut odotella busseja eikä lentoa ja matka alkoi helposti.

Slovakialaisen, jonka luona asuin viikon, nimi on Greta. Isäntäperheessäni oli hiukan kieliongelmia, koska he eivät osanneet kovin hyvin englantia, mutta kyllä niistä selvittiin. Talo sijaitsi vanhassa kaupungissa. Portista, joka näkyi kadulle, pääsi sisään sisäpihalle, josta pääsi taas asuntoihin. Yhdessä asunnossa asui Greta ja hänen äitinsä, yhdessä serkkuja ja täti ja yhdessä isoäiti, joten iso osa suvusta asui lähellä toisiaan. Slovakialaisessa perheessä oltiin ystävällisiä. Iltapäivällä kävimme tapaamassa Gretan parasta kaveria ja hänen luonaan asunutta myös Comenius-ryhmään kuuluvaa unkarilaista tyttöä. Illalla vielä vähän levättyäni matkailupäivän jälkeen menimme Gretan ja hänen neljän kaverinsa kanssa kahvilaan viettämään aikaa.
Slviitat
Trnavan vanhan kaupungin aukiolta.
Tiistaina aamulla menimme ensin väärään luokkaan tutustumaan ja myöhästyimme rehtorin tapaamisesta, joka ei kuulemma edes tullut sinne, vaan vain vararehtorit. Löydettyämme muut tutustuimme kouluun ja sen luokkiin ja otimme osaa slovakian kielen eli äidinkielen tuntiin. Lounas ei ollut kovin hyvää, mutta erikoista. Koulu oli eräänlainen ammattikoulu ja koulussa opiskeli 750 poikaa ja 31 tyttöä. Koulurakennus oli iso ja aika vanhannäköinen. Lähdimme Gretan kanssa Gretan kotiin, mutta lähdin pian Gretan kaverin kanssa Trnavan esittelykierrokselle keskusaukiolle. Opas esitteli kaupungin rakennuksia ja erikoisinta oli, että kaupungissa oli jopa 13 kirkkoa. Kävimme myös kahvilla ja katakombeissa. Ajoimme erittäin täydellä bussilla koululle yhden hieman erikoisen opettajan, jonka musiikkia pian kuulemme ja yhden oppilaan musiikkiesitykseen. Bussi oli niin täysi, ettei siellä mahtunut liikkumaan. Musiikkiesitys oli aika kiva ja hassu ja siinä samalla jokaisen maan oppilaat ja opettajat esittelivät itsensä. Illalla taas vapaa-ajalla menimme tapaamaan Gretan kolmea kaveria.
Slkirkko
Yksi monista upeista kirkoista.
Slpyorea
Täällä oli erilaisia vanhoja soittimia.
Keskiviikkona olisi aamulla vaihtoehtoisesti voinut mennä johonkin tapaamiseen, mutta heräsimme vähän myöhemmin ja menimme koululle vasta kello 11 ja lähdimme bussilla Dolna Krupan linnaan Comenius-ryhmän kanssa. Linnassa oli vanhoja soittimia ja musiikkijuttuja ja pihalla oli hieno näköala. Lounas lähellä olevassa ravintolassa oli erittäin halpa ja söimme kaalikeittoa, joka tosin oli ihan hyvää ja kanaa sekä perunaa. Sää oli kaunis ja oli 20 astetta, joten se oli lämpimin päivä viikolla. Kaikkien syötyä lähdimme taas linja-autolla Red Stonen linnaan, joka oli paljon hienompi kuin edellinen. Siinä linnassa oli pelottavia maalauksia ja hienoja vanhoja huonekaluja. Siellä oli myös Keski-Euroopan suurin kellari, jossa oli ennen pidetty viiniä ja ruokaa. Illalla menimme Gretan ja unkarilaisten kanssa slovakialaiseen discoon.
Slkelttalo
Musiikkitalo.
Sllinnaan
Dolna Krupan linna.
Torstaina menimme Bratislavaan, jossa oli opas esittelemässä Comenius-ryhmälle kaupunkia. Myöhemmin menimme isoon kauppakeskukseen ja söin ensimmäistä kertaa sushia. Sushi oli yllättävän hyvää. Saimme vielä shoppailla pari tuntia ja tulihan sitä jotain ostettuakin. Trnavaan palattuamme menimme vielä tapaamaan osaa Comenius-porukasta.
Slkatu
Bratislavassa.
Slkeko
Paikallinen pääsiäiskoriste.

Slpatsas
Patsas Bratislavassa.
Perjantaina oli liian aikaisen lähdön ja jäähyväisten aika Trnavasta. Sain isäntäperheeltä tuliaisiksi liian paljon karkkia, juustoa ja muuta slovakialaista ruokaa, koska en meinannut saada matkalaukkua kiinni. Lähdimme turkkilaisten kanssa samalla pikkubussilla Wieniin ja veimme matkalaukut lentokentälle laukkujen säilytykseen. Matkalla Wienin keskustaan alkoi sade, joka jatkui melkein koko päivän keskustassa. Ja minulla oli vielä kangastakki, joten ei se sade kovin mukavaa ollut. Yritimme viivytellä kahvilassa, että sade loppuisi. Lähdimme kuitenkin pian ostamaan metrolippua ja ajoimme sellaiseen paikkaan, josta pääsimme raitiovaunuun. Menimme ensin vanhingossa väärään raitiovaunuun ja ajoimme ylimääräisen lenkin. Myöhemmin pääsimme oikeaan ja aloimme etsiä ruokapaikkaa, sillä oli jo nälkä. Ravintoloita oli paljon, mutta jokaisessa oli jotain vikaa jonkun mielestä. Lopulta oli kuitenkin pakko valita, koska satoi niin paljon. Söin wieninleikettä ja jälkiruoaksi Sacher-kakkua ja takki ja kengätkin ehtivät kuivua. Shoppailimme vielä vähän Wienin keskustassa ja lähdimme sitten junalla lentokentälle. Loppumatka sujui hyvin, mutta koska olimme Huittisissa vasta kahden jälkeen yöllä, olin aika väsynyt, mutta iloinen erittäin onnistuneesta matkasta.